Wednesday, May 21, 2008

Jangan lacurkan institusi kehakiman - rakyat perlu pembelaan

Norazma Ithnin

Sebelum kerajaan mengumumkan untuk mendedahkan dan menyiasat mengenai video Vk Linggam , Tun telah memintas dengan mengatakan bahawa isu video ini adalah satu isu yang cuba memeras ugut. Dengan kenyataan ini Tun telah mengalihkan isu ini sebelum ianya disiasat sebagai satu isu peras ugut atau ‘black mailing’ .

Jelas di sini Tun tidak mahu kes ini dilanjutkan penyiasatannya dan jika ianya diteruskan penyiasatan kes ini dengan memeras ugut pula dengan kayataan bahawa kes ini adalah berniat peras ugut. Apa dan siapa yang di peras ugut oleh kerajaan tidak pula dinyatakan.

Apa yang penting disini bukanlah isu peras ugut, jika ianya benar berlaku dan jika sememangnya terjadi adalah perlu pihak kerajaan melakukan siasatan yang terperinci agar ianya tidak akan berulang lagi dan mencemarkan bidang kehakiman negara .

Jika vedio Lingam ini merupakan satu penipuan , Tun tidak perlu bimbang kerana yang benar akan tetap benar dan yang salah akan tetap salah walaupun ianya telah berlalu beberapa lama yang lalu. Kita tidak dapat merubah sejarah kerana sejarah tidak pernah menipu yang merubah sejarah adalah bagaimana sejarah itu disalah lapurkan atau dipurtar belitkan.

Adalah tidak wajar bagi Tun cuba memintas siasatan dengan memberikan hasil jawapan kepada siasatan yang belum dijalankan sebagai ‘ black mailing’. Biarkan badan bebas menjalankan siasatan dan sekiranya ianya jelas sememangnya ada konspirasi yang cuba melacurkan badan kehakiman kita , perkara ini perlu dihentikan agar badan kehakiman kita tidak lagi dipandang sebagai badan yang tidak relevan dan boleh dibeli walaupun ianya melibatkan orang yang berpengaruh atau VIP

Terlalu banyak sudah isu dan kes-kes yang telah dilacurkan dan yang berhak tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya, sehinggakan ianya melibatkan kes bunuh dimana yang membunuh terlepas kerana kelonggaran badan kehakiman yang boleh di beli dengan wang ringgit.

Undang-undang tidak mengenal darjat dan pangkat, jika seorang menteri boleh diheret ke meja penghakiman dan telah menjalankan hukuman yang setimpal atas kesalahan yang telah beliau lakukan, bererti tidak siapa juga yang kebal untuk melalui proses ini.

Kesimpulannya , ramai yang merasa hairan kenapa Tun memintas keadilan yang akan dilakukan oleh badan penyaisatan mengenai kes video Linggam ini dengan menyatakan bahawa ianya adalah satu 'black Mail.'

Kerajaan tidak lagi boleh berlembut dan mengambil perkara ini sebagai satu perkara yang ringan kerana jika kerajaan terus berlembut, kerajaan tidak akan dihormati dan rakyat tidak lagi takut kepada undang-undang dan melakukan apa saja untuk melacurkan bidang kehakiman , seperti Raja Petra yang telah mendahului mahkamah yang sedang menyiasat kes Altantuya . Raja Petra telah menjatuhkan hukuman bahawa kes ini melibatkan Najib dan isterinya hanya dengan hujah akal fikiran peribadinya kerana jiwa kacau dan suara dendam di hati beliau.

Biarkan badan kehakiman yang menentukan akan perjalanan siasatan ini dengan adil tanpa di ganggu oleh mana-mana orang yang berpengaruh

ke laman utama

No comments: